آدرس: خ ولیعصر ، تقاطع طالقانی ، برج نور تهران ، طبقه هشتم اداری ، واحد 2008

مرکز تخصصی . لابراتوار هارد ایران

چه زمانی بازیابی اطلاعات از هارد غیرممکن می شود

یکی از بدترین اتفاقاتی که برای همه می تواند رخ دهد از دست دادن اطلاعات موجود روی هارد و فلش و… می باشد. درحقیقت یک سری عواملی وجود دارد که باعث از بین رفتن اطلاعات هارد می شود مثلا ضربه خوردن فیزیکی هارد، فرمت شدن، نفوذ آب به داخل دستگاه و…حال با توجه به اینکه امروزه فناوری بازیابی اطلاعات هارد بسیار عالی و باورنکردنی است بنابراین می توان این اطلاعات را بازیابی کرد. البه باید گفت گاهی اتفاقی که برای هارد می افتد باعث می شود به هیچ وجه نتوان اطلاعات را بازیابی کرد حال ما در این مطلب قصد داریم این عوامل را بررسی کنیم.

چه زمانی بازیابی اطلاعات از هارد غیرممکن می شود

1- ذوب شدن هارد: زمانی که هارد شما دچار آتش سوزی می شود و یا به دلیل حرارت و گرمای زیاد ذوب می شود دیگر از اجزای داخلی هارد چیزی باقی نمی ماند بنابراین دیگر نمی توان اطلاعات آن را بازیابی کرد.

2- نوسان شدید جریان الکتریکی: همان طور که می دانید هارد شامل تعداد زیادی اجزای الکتریکی می باشد که این ها به شدت حساس می باشند و در مقابل فشار الکتریکی آسیب پذیر هستند. در حقیقت در نوسانات کوچک مثل نوسانات USB و… امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد ولی در صورتی که جریان برق بسیار شدید باشد باعث انفجار هارد می شود و دیگر نمی توان اطلاعات آن را بازیابی کرد.

3- مشکلات منطقی: علاوه بر آسیب های فیزیکی یک سری آسیب های منطقی وجود دارد که بازیابی اطلاعات را غیرممکن می کند مثلا مشکلی مثل Overwrite.

4- ضربه جدی و سخت به هارد: در صورتی که ضربه بسیار سختی به هارد خورده باشد مثلا ضربه زدن با چکش به هارد که  باعث می شود هد هارد دیسک که وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات روی سطح پلاتر دارد خراب شود و باعث خرابی بیش از حد به پلاتر ( دیسک ذخیره کننده) می شود و این امر بازیابی اطلاعات را غیرممکن می کند.

5- اطلاعات به صورت حرفه ای پاک شده باشند: یک سری ابزارهای حرفه ای برای پاک کردن اطلاعات وجود دارد که بازیابی اطلاعات را غیر ممکن می کند.