آدرس: خ ولیعصر ، تقاطع طالقانی ، برج نور تهران ، طبقه هشتم اداری ، واحد 2008

مرکز تخصصی . لابراتوار هارد ایران

نشانه های خرابی هارد دیسک

هر کدام از ما مالک فایلهای ارزشمندی از جمله اسناد ، تصاویر ، فیلم یا فایلهای صوتی هستیم و عموما آنها را بر روی هارد دیسک ذخیره می کنیم. تعداد کمی از مردم تشخیص می دهند که بیشتر تجهیزات ذخیره ساز الکترونیکی ، شامل هارد درایوها ، عمر محدودتری در مقایسه با روشهای باستانی ذخیره سازی اطلاعات دارند ، مانند سنگ ، پاپیروس ، کاغذ و یا ثبت های مدارس قدیمی. میانگین طول عمر هارد درایو های ثابت امروزه حدود ۵ تا ۱۰ سال حسب کمپانی سازنده آن می باشد ، و این طول عمر بر اثر متغیرهای دما ، رطوبت و تکان خوردن و عدم ثابت بودن به سرعت کاهش می یابد.

نشانه های خرابی هارد دیسک

صدای ناهنجار هارد دیسک
شنیده شدن هرگونه صدای ناهنجاری از هارد دیسک ، نشان از خرابی در بخش های متفاوتی در هارد می باشد . به طور مثال به گوش رسیدن صدایی مانند کلیک کردن ، تق تق و … نشان از تلاش هد هارد درایو جهت نوشتن اطلاعات و عدم هرگونه خطا می باشد . همچنین صدای غیرعادی مانند کشیده شدن جسمی سخت سخت بر روی جسمی دیگر یا صدای تلاش هارد برای شروع به کار ، نشان دهنده ی خرابی اجزای سخت افزاری هارد مانند موتور اسپیندل و پلترها می باشد و عمده ترین دلیل بروز این مشکل برای هارد دیسک شما ، آسیب فیزیکی است که بسیار هم برای هارد دیسک و اطلاعات درون آن خطرناک است .

اطلاعات آسیب دیده Corrupted Data
یکی دیگر از نشانه های خرابی تدریجی هارد درایو شما ، برخورد با فایل های در حال تخریب می باشد . بدین صورت که به هنگام باز کردن فایل مورد نظر ، خطاهایی مانند سبز یا طوسی شدن قسمتی از عکس را مشاهده می کنید و یا به صورت کامل باز نمی شود . این مشکل میتواند دلایل متعددی از جمله خرابی هارد دیسک به صورت منظقه ای ، خرابی هارد دیسک به صورت فرمویری و همچنین وجود بدسکتور میتواند سبب از بین رفتن اطلاعات شما و آسیب دیدن آنها شوند .

کند شدن ، فریز شدن یا هنگ کردن متوالی
این علائم در هارد دیسک ، ناشی از میلیون ها عوامل متعددی است که ممکن است به وجود بیایند اما راه حل پیشنهادی ما در این شرایط با صرف نظر از نقصی که در پس این علائم وجود دارد ، تهیه ی یک نسخه ی پشتیبانی یا بکاپ از اطلاعات شخصی و حائز اهمیت خود می باشد . این نکته را به یاد داشته باشید که بروز این علائم پس از نصب ویندوز و یا در حالت Windows Safe Mode ، زنگ خطر نابودی هارد درایو شماست . در واقع شما میتوانید در هنگام نصب ویندوز متوجه شوید که هارد دیسک شما سالم است و یا اینکه خراب است و یا حتی نشانه هایی از خراب شدن هارد شما وجود دارد .

 گزارش اسمارت S.M.A.R.T
ابزاری تحت عنوان ( Self-Monitoring.Analysis and Reporting Technology ) S.M.A.R.T وجود دارد که خطر خرابی احتمالی هارد دیسک را از طریق دریافت اطلاعات از سیستم عامل پیش بینی می کند اما گاهی خرابی هارد پیش از گزارش این ابزار اتفاق می افتد و نمی توان به طور کامل به آن اعتماد کرد .

انباشه شدن بدسکتورها
بخشی از هارد دیسک که در نگه داری از اطلاعات ناتوان بوده ، بدسکتور هارد می باشد که به دلیل پوشانده شدن خودکار توسط سیستم عامل ، شناسایی مجدد آن ها سخت می شد ، به ویژه در شرایطی که بخش عظیمی از فضای هارد دیسک را احاطه کند .

جهت تعمیر هارد دیسک، بازیابی اطلاعات و… می توانید به لابراتوار هارد ایران مراجعه فرمایید.