آدرس: خ ولیعصر ، تقاطع طالقانی ، برج نور تهران ، طبقه هشتم اداری ، واحد 2008

مرکز تخصصی . لابراتوار هارد ایران

خشک کردن هارد خیس

یکی از مهم ترین و اساسی ترین اقسامی از کامپیوتر که می توان به آن اشاره نمود ، هارد دیسک می باشد . هارد ، به منظور ذخیره سازی اطلاعات در مدتی نامحدود به کارگرفته شده و اطلاعاتی در مورد راه اندازی سیستم ، برنامه ها و داده ها بر روی آن ذخیره می گردد و اغلب آن را تحت عنوان حافظه ی اصلی می شناسند. موضوعی که دراین میان مطرح است ، اطلاعات موجود برروی حافظه ذخیره سازی است. در شرایطی که هارد مورد نظر شما آسیب دیده باشد ، در ابتدا ممکن است ضرر مالی وارد شده بسیار مهم باشد اما این فرضیه نیز امکان پذیر است که اطلاعات شخصی خود را از دست داده و از نظر اطلاعاتی آسیب بیشتری دیده باشید . یکی از بزرگترین مشکلاتی که سبب از بین رفتن اطلاعات هارد دیسک و خود هارد دیسک میشود ، خیس شدن آن است . بدترین کاری که می‌توانید در حق یک هارد درایو فرورفته در آب انجام دهید، سعی در خشک کردن آن است. کریس می‌گوید:

زمانی که هارد درایوها در یک ماده مایع شناور می‌شوند، شانس بیشتری برای پاک شدن دارند تا اینکه آنها را خشک کرد.

دیوید موهیلا” رئیس DTI Data با این حرف کریس موافق است. او می‌گوید مشتریان می‌توانند هارد درایوهای خود را با آب تازه شستشو دهند، مخصوصاً اگر این هاردها در معرض آب شور قرار گرفته باشند. بعد از آن، هارد درایو خیس را باید در دستمال توالت قرار داده و در کیسه های پلاستیکی زیپ کیپ جای داد و تمام هوای داخل آن را گرفت. موهیلا می‌گوید:

این خوب نیست که به فکر خشک کردن هارد درایوهای خیس شده بیافتید و آنها را با سشوار خشک کنید.

اگرچه کاربران نباید هارد درایوی که از آب صدمه دیده را به کامپیوتر متصل کنند، اما آنها می‌توانند امتحان کنند که آیا هارد درایوشان بوسیله افزایش فشار الکتریکی آسیب دیده یا نه. برای این کار، به این مسائل توجه کنید: صداهایی شبیه خراشیده شدن یا ساییده شدن در هنگام روشن کردن کامپیوتر اصلاً نشانه های خوبی نیستند. اگر این صداها را شنیدید، کامپیوتر را خاموش کرده و به یک شرکت تعمیرکار کامپیوتری نشان دهید. اگر خود کامپیوتر آسیب دیده و بوت نمی‌شود، هارد درایو را به یک کامپیوتر سالم وصل کنید و از سلامت هارد دیسک خود مطلع شوید. فقط حواستان باشد که از متصل کردن سخت افزارهایی که نشانه سوختگی، بوی سوختگی یا صدای عجیب و غریب در هنگام اتصال می‌دهند، خودداری کنید. در صورت وقوع این اتفاقات، حتماً درایو را به یک متخصص نشان دهید. جهت تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات می توانید به لابراتوار هارد ایران مراجعه فرمایید.